کد مطلب:31604
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
از آيههاي متعدد قرآن برداشت ميشود كه انسانها، پس از مرگ همه چيز را ميفهمند و حتي در برزخ عذابهايي را ميچشند; اما از آية 52 سورة يس: قَالُواْ يَـَوَيْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَـَذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَـَنُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَلُونَ استفاده ميشود كه انسان تا سر برآوردن از قبر در قيامت، چيزي نميفهمد، لطفاً در اينباره توضيح دهيد.
آية 52 سورة يس اشاره به اين دارد كه افرادي در روز رستاخيز، پس از حشر در قيامت، از شدت وحشت و ترس آن روز ابتدا با تعجب از خود ميپرسند چه كسي ما را از استراحتگاهمان به پا داشت; سپس، با طرد مسايل جزافي دنيوي، راهي جز اعتراف به واقعيتها و وجود معاد نميبينند.(الميزان، علامه طباطبايي;، ج 17، ص 99، حامعة مدرسين.)
در اين كه انسانها پس از مرگداراي شعور با مراتب متفاوت هستند و به پرسش هايي پاسخ داده، عذاب يا پاداش يا... برزخي ميبينند، ترديدي نيست; اما اين كه چرا در اين آيه آمده كه برخي كه در قيامت محشور ميشوند، ميپرسند: چه كسي ما را از خوابگاههايمان بيدار كرد؟ دو احتمال وجود دارد:
1. هول و وحشت قيامت به اندازهاي است كه منكران معاد، عذاب برزخي را در مقابل آن، همانند خواب آرامي بيش نميدانند.(تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 18، ص 412، دارالكتب الاسلامية.)
2. افراد در برزخ پس از پرسش و پاسخ چند گروهاند: برخي مؤمن خالصند و برخي كافر خالص و گروهي متوسط و مستضعفند. برزخ نسبت به اكثريت مردم كه در حالتي متوسط از ايمان و كفر قرار دارند بيشباهت به حالت خواب نيست; در حالي كه مؤمنان پيشرو و كافران خالص، در آنجا به طور كامل هوشيارند و در انواع نعمتها يا عذابها هستند; بنابراين تعبير از برزخ به خوابگاه در اين آيه به خاطر حالت اكثريت مردم در برزخ است.(همان و ر. ك: پيام قرآن، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 5، ص 443ـ478، مدرسة امام امير المؤمنين.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.